Tuesday, September 16, 2008

Inga fåglar sjunger

Anti-väder, insidan och utsidan lika grå och tråkig. Jag försöker skapa en liten lögnkapsel av mitt rum genom att dra för gardinerna och ersätta den frånvarande solens ambienta ljus med ett elektriskt i den röda delen av spektrat. Det lyckas knappt. Jag väntar på att det ska bli mörkt eller åtminstone börja regna. Vad som helst utom denna totala frånvaro, som låter ana känslan hos en kristen vars gud övergivit honom. Det är i och för sig samma känsla som hos de romantiska poeterna, när de kastades ur ett tillstånd av inspiration. Och några rader av Stagnelius dyker också upp i mitt medvetande:

min dag är mulen
blek förgängelse betäcker fälten

Den storartat färglösa sista raden, där ett kallt "e" följs av "ä:n" som för tankarna till vissnande vass i en förgiftad tjärn. Precis så känns den här dagen.

No comments: